Een digitale reconstructie van ‘Project X Haren’

Afgelopen vrijdag werd het resultaat van de commissie Haren (onder leiding van Job Cohen) gepresenteerd. Over de rol van social media bij de gebeurtenissen vorig jaar in Haren is al veel gezegd en geschreven. TNO publiceerde bij het verschijnen van het rapport een video over een analyse die is gepleegd op meer dan 1 miljoen social media berichten in de periode voorafgaand aan Project X in Haren. Voor het analyseren werd gebruik gemaakt van onder andere Twicident; een tool ontwikkeld aan de TU Delft. Belangrijkste conclusie uit de TNO-analyse: Het blijkt dat zowel bestuurders als politie moeilijk konden zien aankomen dat het in Haren zo uit de hand zou lopen. En als ze het hadden kunnen voorzien, beschikten ze ook niet over de middelen en instrumenten om het te stoppen of te verminderen. Er is dus nog genoeg werk te verzetten bij de overheid om te kunnen omgaan met social media in crisissituaties. Een goede voorbereiding, gebruik van de juiste tools en betere communicatie zouden hieraan kunnen bijdragen.

Advertenties
Video | Dit bericht werd geplaatst in Social Media en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s