Organiseren in crowds als toekomstperspectief

Crowd

Wakker worden! Om succesvol te zijn en te blijven als organisatie is continue verbetering en verandering de enige mogelijkheid (Peters & Waterman Jr, 2005). Klanten en stakeholders van organisaties geven meer dan ooit feedback aan organisaties om problemen te laten zien en deze te verbeteren. Grote bedrijven en overheden hebben lange tijd gewerkt via sterk gestructureerde manieren van werken en communiceren. Organisaties werden niet gebouwd op de netwerken van mensen die kunnen helpen organisaties een stap verder vooruit te brengen. Voor velen was lange tijd geen alternatief denkbaar, maar dat is nu veranderd (Johnson, 2012). Terwijl de overheid en het bedrijfsleven onvoldoende thuis geven vanwege dalende budgetten, bezuinigingen en klantonvriendelijkheid wordt, lokaal, door mensen zelf aan de basis nieuwe waarde gecreëerd door elkaar te vinden in gemeenschappelijke waarden en idealen.

Afbeelding: leecullivan / Flickr / Creative Commons

Dit is een essay geschreven als opdracht voor de minor Mobilizing Crowds onderdeel van de studie Communicatie specialisatie Digitale Media. 

Waar komen organisaties vandaan?

Organisaties zijn de afgelopen tweehonderdvijftig jaar gevormd op de principes van regulering en structuur. Sinds de industriële revolutie zijn organisaties en de samenleving ingericht rond hiërarchie en bureaucratie om de structuren te kunnen besturen en overzicht te behouden. Top-down veranderde soms naar bottom-up, maar daarbij veranderde het principe van hiërarchie niet (Johnson, 2012). De gestructureerde en hiërarchische manier van organiseren kan nu op het wantrouwen rekenen van mensen. Mensen zijn kritischer en verlangen eerlijke antwoorden op hun vragen aan bedrijven. De machtspiramide waarbij bedrijven en instellingen zich in de top bevinden kantelt. Mensen wenden zich af van de gevestigde organisaties en vertrouwen en bouwen op elkaar als individuen (Lanting, 2010).

Crowds, communities en zwermen

Een gevolg van het probleem bij huidige bedrijven en overheden is het organiseren aan de hand van crowds en communities. Een crowd is een grote groep mensen die op een specifieke locatie voor een bepaalde tijdsperiode samen komt met dezelfde doelen en gedrag (Challenger, Clegg, & Robinson, 2009). Crowds zijn vergelijkbaar met (online) communities. Communities kunnen worden gedefinieerd als een interactieve groep van mensen die bij elkaar komen vanwege dezelfde interesse (Owyang, 2008). Een verschil tussen communities en crowds zit in de tijdsperiode. Crowds zijn tijdsgebonden en komen over een kortere tijd samen, terwijl communities dit voor een langere periode doen (Ward, 2010).

Crowds laten zich omschrijven als zwermen, een verschijnsel uit de natuur. Zwermen bestaan uit bewegingen van afzonderlijke individuen die tezamen een stelsel van groepsbewegingen vormen dat goed functioneert (Aslander & Witteveen, 2010). Niet alleen de bewegingen van individuen, maar ook de kennis en ervaring van individuen tezamen maken crowds succesvol. Onafhankelijke individuen weten tezamen meer, zijn slimmer en kunnen betere beslissingen nemen dan een enkele expert (Surowiecki, 2004). Naast de kennis die crowds kunnen bevatten zijn crowds ook kenmerkend vanwege een hoge mate van transparantie en wendbaarheid. “Try to go to bed with a mosquito in the room”, zo omschrijft Martijn Arets het. Het van treffend samen wat crowds een geduchte opponent maakt van de grote gevestigde organisaties.

Het als crowd opboksen tegen de grote gevestigde organisaties kan helpen economische problemen op te lossen. Een manier om uit de economische situatie te komen is het creëren van nieuwe waarde waarin mensen geïnteresseerd zijn. Creatie en innovatie kunnen tot stand komen aan de hand van georganiseerde crowds. Als er geïnnoveerd kan worden op een niveau waarbij het openbaar en voor iedereen toegankelijk is, dan kan van de ware potentie van crowds gebruik worden gemaakt. Iedere crowd kan er dan gebruik van maken. Een mooi voorbeeld hiervan is hetRotterdamse Stadslab waar nieuwe technologie als ‘3D printing’ en ‘open data’ voor iedereen die interesse heeft toegankelijk en te gebruiken is. Mensen zijn vaak zelf op zoek naar de mogelijkheden om zelf bij te dragen aan creatie en innovatie vanuit hun waarden (O’Reilly, 2012). Mensen maken in crowds, met behulp van technologie, zelf hun idealen waar.

Een crowd mobiliseren

Het mobiliseren van een crowd of community kan door mensen te (ver)binden en te boeien. Organisaties en leiders die laten zien waarom ze de dingen doen die ze doen, kunnen mensen mobiliseren die hierin geloven. Mensen doen graag dingen waar zij zelf in geloven. Ze doen dit niet voor anderen, maar voor henzelf (Sinek, 2009). Het uiteindelijke doel moet zijn om dingen te ondernemen met mensen die geloven in wat jij gelooft. De huidige netwerk- en informatie samenleving maakt het mogelijk om het ‘waarom’ en de gemeenschappelijke waarden te communiceren en inzichtelijk te maken. Hiermee wordt een belangrijke voorwaarde voor het mobiliseren van crowds weggenomen en is het een logische verklaring waarom crowds in toenemende mate verschijnen.

Een crowd is kenmerkend als een grote groep mensen, zonder een centrale controlerende sturing. Toch blijkt dat sturing en leiderschap niet geheel overbodig zijn voor het mobiliseren van een ‘duurzame’ crowd. Illustrerend is het voorbeeld van Occupy, een protestbeweging die als doel had de financiële wereld tot de orde te roepen. Kenmerkend voor Occupy was het feit dat de beweging geen leiders had. Het leiderloze karakter van de beweging zorgde voor wantrouwen onder de deelnemers (Kist, 2012). De gemeenschappelijke waarden en idealen bleven door een gebrek aan een vorm van leiderschap niet gewaarborgd en de beweging ontspoorde. Leiders binnen de crowd hadden eraan kunnen bijdragen dat mensen met de juiste gemeenschappelijke waarden werden verbonden aan de beweging. De beweging wist uiteindelijk zelf niet meer waar ze eigenlijk voor stonden!

Visie op crowds

In deze essay probeer ik aan de hand van theorie en voorbeelden te beschrijven wat crowds kunnen betekenen voor het organiseren in de toekomst en hoe deze tot stand kunnen komen. Of het nu een crowd is, community of zwerm, al deze verschijnselen laten zien dat de wijze waarop organisaties worden gevormd niet meer hetzelfde blijven. Ik geloof erin dat de tijd van grote gestructureerde organisatieapparaten is geweest en een maatschappij bestaande uit netwerken de toekomst gaat bepalen. Mensen willen in toenemende mate flexibiliteit en transparantie en bouwen daarom zelf nieuwe vertrouwensrelaties. Hiërarchische structuren zoals we die al jarenlang kennen worden in toenemende mate overbodig doordat mensen technologische mogelijkheden gebruiken om elkaar
te mobiliseren en zelf dingen voor elkaar te krijgen.

In een maatschappij waarin jonge generaties opgroeien met de nieuwste technologische mogelijkheden is het naar mijn mening onvermijdelijk dat het mobiliseren van crowds de komende jaren een verdere vlucht zal gaan nemen. De technologische vaardigheden van jongeren zal sterk bepalend worden voor de mobilisatie van crowds. De afgelopen jaren zijn talloze voorbeelden zichtbaar geworden waarbij technologie is gebruikt voor het mobiliseren van crowds. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘crowdfunding’ waardoor mensen zelf in de financiering voor hun bedrijf weten te voorzien of ‘crowdsourcing ‘waarbij mensen zelf aan de basis van nieuwe ideeën en concepten staan. Nu bewegen deze vormen nog voornamelijk onder de ‘innovators’ in de maatschappij, maar langzamerhand zal dit verschuiven naar een bredere acceptatie in de maatschappij.

Zoals beschreven zie ik crowds als een gewaagd alternatief ten opzichte van de gevestigde orde. De kennis en flexibiliteit van crowds zijn wat mij betreft twee kenmerken die crowds bijzonder sterk maken. De verschillende expertises in een crowd kunnen elkaar continu aan- en opvullen en hierdoor een telkens een beter antwoord bieden op invloeden van buitenaf. De flexibiliteit van crowds maakt het mogelijk om altijd bij de tijd te zijn en mee te gaan met de laatste ontwikkelingen. In een economie waarin het in toenemende mate gaat om ‘real time’ activiteiten zie ik dit als serieuze concurrentie voor gevestigde bedrijven en organisaties.

Leiderschap is met het ontstaan van crowds belangrijker geworden dan ooit. Sturing aan de hand van gemeenschappelijke waarden vind ik de belangrijkste voorwaarde om crowds te mobiliseren en bijeen te houden. Mensen moeten een diepere aanleiding hebben om elkaar te vinden en zich aan elkaar te verbinden. Daarnaast participeren mensen in crowds aan de hand van hun persoonlijke reputatie. Wie gepassioneerd of invloedrijk is zet de toon voor het gewenste gedrag in de crowd. Dit is ook nodig omdat leiderschap niet gaat om sturing van bovenaf, zoals in een hiërarchie, maar sturing binnen de crowd zelf. Ik vind deze quote uit een gedicht het treffend samenvatten: diegenen die elkaar volgen, zijn de nieuwe leiders (van Heemstra, 2011). Samen vormen zij de organisaties van de toekomst!

Literatuurlijst

Aslander, M., & Witteveen, E. (2010). Easycratie. Den Haag: Sdu Uitgevers.

Challenger, R., Clegg, C., & Robinson, M. (2009). Understanding Crowd Behaviours: Guidance and Lessons Identified. York : Emergency Planning College.

Johnson, S. (2012). Future Perfect: The Case For Progess in a Networked Age. New York: Riverhead Books.

Kist, R. (2012, 15 10). Gekaapt door idiote ideeën. NRC Next , pp. 4-5.

Lanting, M. (2010). Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap.Amsterdam: Business Contact.

O’Reilly, T. (2012, 19 09). The Clothesline Paradox and the Sharing Economy. Opgeroepen op 15 11, 2012, van Slideshare: http://www.slideshare.net/timoreilly/picnic-version-the-clothesline-paradox-and-the-sharing-economy-pdf-with-notes

Owyang, J. (2008). Online Communities: Best Practices. Cambridge: Forrester Research.

Peters, T., & Waterman Jr, R. (2005). Excellente Ondernemingen. Amsterdam: Business Contact.

Sinek, S. (2009). Start with Why – How Great Leaders Inspire Others To Take Action. New York: Penguin Group USA.

Surowiecki, J. (2004). The Wisdom Of Crowds. New York: Random House Inc.

van Heemstra, M. (2011, 13 10). Those who follow us will lead the future. (M. van Heemstra, & M. Rijkaart, Uitvoerende artiesten) TEDx Rotterdam, Rotterdam, Netherlands.

Ward, A. S. (2010, 14 03). Crowdsourcing: Community vs Crowd. Opgeroepen op 13 11, 2012, van Amy Sample Ward’s: http://amysampleward.org/2010/03/14/crowdsourcing-community-vs-crowd/ 

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s