Het model van Spotify werkt! #smc010

746321665_79ffab8f47_z

Afgelopen dinsdagavond was ik aanwezig bij de Social Media Club Rotterdam (#smc010). Thema op deze avond was muziek en social media. Social media en muziek vullen elkaar op de juiste manier aan en dat lieten de verschillende verhalen die avond ook merken. Ik pik voor deze blogpost het verhaal van Spotify uit, met enkele interessante inzichten. 

Will Hope van Spotify verzorgde een presentatie over de streaming muziekdienst. Hope start zijn verhaal met het ontstaan van Spotify. De missie van Spotify is om het groeiende downloaden van illegale muziek en dalende winsten in de muziekindustrie tegen te gaan. Spotify wil een beter alternatief bieden dan de muziekpiraterij op het internet. De oplossing is volgens Spotify het streamen van muziek. Het is snel, overal toegangkelijk en helpt zodoende de muziekindustrie. 

Hope deelt een aantal cijfers over het gebruik van Spotify. Een gemiddelde actieve Spotify gebruiker luistert 100 minuten per dag naar muziek via de dienst. Op dit moment heeft Spotify 15 miljoen actieve gebruikers in 15 landen en ruim 4 miljoen samengestelde playlists. En het aantal neemt gestaag toe…

“Muziek was altijd al iets dat een sociaal aspect kent”, stelt Will Hope. Mensen delen graag met anderen hun favoriete nummers, bevelen artiesten aan en gaan samen naar muziekconcerten. Een samenwerking en integratie met Facebook heeft ervoor gezorgd dat Spotify een rijkere sociale beleving heeft gekregen. Daarnaast bracht het Spotify zo vanuit de kleine groep ‘innovators’, die de dienst als eerste gebruikten, naar de massa. 

Gebruikers die Spotify aan Facebook hebben gekoppeld kunnen de muziek die ze luisteren delen op hun profiel. “Er hebben al meer dan 1,5 miljard acties van Spotify naar Facebook plaatsgevonden. Hierop zijn in totaal meer dan 50 miljard impressies geweest”, vertelt Hope. Al deze data is voor Spotify interessant omdat zo inzichtelijk wordt gemaakt wie welke muziek luistert. Populaire, nieuwe muziek, kan worden ontdekt door invloedrijke ‘tastemakers’ met een eigen playlist die door Spotify gebruikers worden gevolgd. 

Spotify is gestart vanuit het ideaal om de muziekindustie te steunen. 70 procent van de inkomsten van Spotify gaan daarom terug naar de industrie (labels, artiesten). “Premium gebruikers die 10 euro per maand betalen, betalen dus 7 euro aan de muziekindustrie”, vertelt Hope. Spotify heeft door deze verdeling al 250 miljoen euro uitbetaald aan de industrie, waarvan 180 miljoen in het afgelopen jaar. Spotify verwacht dat dit jaar dit bedrag wordt verdubbeld. “En we zijn nog maar net begonnen”. Het abonnementen systeem van Spotify is groeiende, mede door samenwerkingen met onder ander KPN. Op die manier bindt Spotify oude klanten weer aan de dienst. “Het model van Spotify werkt simpelweg gewoon”, sluit Will Hope af. “Het betaald streamen van content werkt voor de massa.”

Afbeelding: Flickr / sorosh

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s