Pressure Cooker 2011: Meedenken aan de ‘ideale haven’ van de toekomst

Rdm

Tussen zondag 17 April en donderdag 21 April ben ik aan boord van de Pressure Cooker 2011 die wordt georganiseerd door Hogeschool Rotterdam. Een week lang ga ik meedenken samen met 45 studenten en 19 professionals over de toekomst van de Rotterdamse Haven.
Uniek aan het concept van de Pressure Cooker is de aanpak. Het concept van de week draait om co-creatie. Iedere deelenemer is lid van een mulidiciplinair team. Studenten van verschillende opleidingen als bouwkunde, communicatie en business denken mee. 

Het is niet voor het eerst dat een lectoraat van de Hogeschool Rotterdam een zogeheten ‘Pressure Cooker’ organiseert. Eerder al organiseerde de hogeschool een meerdaagse brainstormsessie over innovatie in de zorg. Nu is het de beurt aan het lectoraat Ideale Haven om studenten en ondernemers samen hun gedachten te laten gaan over de toekomst van Mainport Rotterdam.

Er zal worden gebrainstormd over verschillende thema’s. Ikzelf richt mij, samen met het team, op het thema ‘Stad, haven en regio’. Anderen gaan aan de slag met thema’s als ‘Mobiliteit en bereikbaarheid’, ‘Internationalisering’ en ‘De digitale haven’. 

Het programma van de week is op het eerste gezicht intensief, maar ook erg uitdagend. Op zondag gaan we volgens planning aan de slag met een toekomstplanning van Rotterdam. Maandag worden de vraagstellingen gelanceerd en gaan we op expeditie in de Rotterdamse haven. De rest van de week staat in het teken van het zoeken naar creatieve oplossingen die op Donderdag worden gepresenteerd.

Afgelopen Maandag was de Kick Off, die uiteraad op het water plaatsvond. Hier maakte ik kennis met de sympatieke, enthousiaste deelnemers aan deze bijzondere week. Een goede, energieke sfeer voerde de boventoon. Hier had ik dan ook gelijk zelf de ‘smaak’ te pakken en kijk ik uit naar een week vol bijzondere momenten.

Uiteraard zal ik proberen het e.e.a. te bloggen (en Twitteren) vanaf het RDM terrein. Mocht dat mij niet lukken, medestudent Kilian Drewel zorgt voor alle ‘verslagen’ naar de buitenwereld!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Pressure Cooker 2011: Meedenken aan de ‘ideale haven’ van de toekomst

  1. Anoniem zegt:

    Leuk stukje Martijn! Fijn dat je ook van plan bent te twitteren/bloggen over je bevindingen. Stiekem verwacht ik dat natuurlijk ook van mijn medestudenten 🙂

Geef een reactie

