Het einde van privacy, het begin van transparantie

4105726930_c42e8b12b9_b

“Het product online is niet de content. Het product online ben jij, jouw ogen die de content elke dag bekijken”, zegt Douglas Rushkoff in de BBC documentaire The Virtual Revolution.

Van de gebruiker online willen we graag alles weten, maar de gebruiker zelf wil ook steeds meer informatie. Persoonlijke aanbevelingen en relevante content is hetgeen men wil. Hoeveel privacy heeft het ‘ik’  met deze ontwikkelingen nog in de toekomst? Bestaat er eigenlijk nog wel privacy in onze toekomst?

Privacy is geen issue meer

Als het aan het CIBG ligt is in 2025 privacy geen issue meer. “De voortekenen zijn er nu al van te zien. De manier waarop mensen met social media omgaan laat duidelijk zien welke kant we opgaan”, zegt CIBG-directeur Gerrit Arkesteijn.

Het binden van gegevens uit verschillende databeses maakt het geven van informatie een stuk gemakkelijker.  Technisch is het allemaal binnen drie maanden te realiseren. En het levert een flinke lastenverlichting op voor de burger. Maar de huidige wetgeving staat het niet toe. De manier waarop we nu met privacy omgaan is soms wellicht te krampachtig.”

Het einde van privacy biedt kansen voor de marketeer

Geert-Jan Smits schrijft in een artikel voor het internetblog Frankwatching dat het einde van privacy kansen voor de marketeer biedt. Jongeren kijken anders aan tegen het delen van informatie over locatie, gewoonten, aankopen, relaties en  gedragingen.

Bedrijven kunnen op internet de consument persoonlijker en relevanter bedienen. Online worden gegevens van de persoon verzameld en op basis hiervan suggesties, aanbiedingen en content geleverd. Dit is prima, zolang het verzamelen van gegevens transparant is en het gevoel van vrijheid van de individuele burger niet beperkt wordt.

De prijs is volledige transparantie

Amerikaanse internetexpert Kevin Kelly verwijst naar de ontwikkelingen na Wikileaks. Wikileaks past voor hem in de lijn naar een transparantere wereld. “Door de komst van initiatieven als Wikileaks hebben we de kans om geheimen openbaar te maken. Die mogelijkheid hadden we voorheen niet.”

“De trend is dat we met z’n allen meer openbaar worden. Dingen waarvan we zeiden dat we ze niet wilden delen, blijken we juist heel gretig met anderen te delen.

Het begrip ‘privacy’ zijn we met elkaar aan het herdefiniëren. Je zou ook kunnen stellen dat privacy een historische uitzondering is. Privacy is als behoefte in het ik-besef gegroeid. Het idee dat het ‘ik’ privacy nodig, heeft zou best iets tijdelijks kunnen zijn. “

Kelly beschrijft dat anno 2011 we als individuen behandeld worden. Van bedrijven, overheid en anderen verwachten we dat ze ons steeds beter kennen. Dat kan alleen als ze ons kunnen kennen. Volledige transparantie is de prijs die we hier voor betalen.

Groepsprivacy

Mediasocioloog Derrick de Kerckhove stelt dat we veranderen van een cultuur van privacy naar een cultuur zonder privacy. “Is dat erg, is de rijzende vraag. Voor de cultuur van privacy wel natuurlijk, maar het delen van gegevens gebeurt nu in overvloed door de komst van sociale media”, zegt de Kerckhove.

“Vanuit het privé-persoon is het erg dat we elk moment van de dag data exporteren. Maar vandaag de dag zet de mens niet zichzelf, maar de groep op de eerste plaats. Het ergens bij horen, delen van een identiteit en netwerk is erg belangrijk geworden. De nieuwe vorm van privacy is dan ook een groepsprivacy in plaats van een persoonlijke privacy. “

Is een transparante wereld een probleem?

Je kan je afvragen of het echt een probleem is als onze wereld transparant is. Wanneer we alles van elkaar weten en iedereen kennen, dan is er toch geen gevaar.

Kevin Kelly haakt mooi in op deze visie. “Het probleem in onze wereld is de ongelijkheid van kennis. Als iemand iets weet wat de ander niet weet, heeft diegene macht. Het idee dat de ander iets over jou weet en jij diegene niet kent is vervelend.

De reden dat we het meekijken van anderen accepteren is het feit dat we de andere ook kennen. Het herstellen van de balans in kennisongelijkheid is dus heel belangrijk voor het transparatieprincipe. Dat zorgt voor evenwicht .”

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s