Hoe cultureel zijn jongeren op het web?

Schermafbeelding_2011-03-06_om_20

Jongeren zijn fervente gebruikers van het internet en social media. Het Sociaal Cultureel Planbureau deed onderzoek onder jongeren naar hun digitale cultuurparticipatie. Het onderzoek Hoe cultureel is de digitale generatie?’ heeft in 2008 meer dan 1.500 jongeren tussen 12-18 jaar onderzocht.

Informatie zoeken

Jongeren zoeken op het web voornamelijk naar informatie over muziek, televisie of films. Historische gebeurtenissen worden maar zelden geraadpleegd. Als tieners informatie zoeken over culturele instellingen, dan gebeurd dat via internet. Over alle culturele onderwerpen praten tieners in het echt meer dan op internet.

Online cultuurparticipatie

Hyves is het communicatiemiddel voor tieners bij uitstek. Behalve het onderhouden van contacten en het uploaden van muziek, films en teksten, biedt Hyves de mogelijkheid om lid te worden van een groep rond een bepaald thema.
Iets minder dan de helft van de tieners is lid van ten minste een culturele hyve. Vooral groepen gericht op muziek, films of televisieprogramma’s zijn populair, voor culturele instellingen tonen ze hier weinig belangstelling.
Eigenlijk vinden ze Hyves niet een gepaste plaats voor het presenteren culturele instellingen; tieners zien Hyves vooral als een medium waarop je met vrienden communiceert.

YouTube heeft een sterke positie verworven bij de digitale cultuurparticipatie. Populaire cultuur als film en muziek zijn daarbij veruit favoriet. YouTube is het belangrijkste kanaal om via het web films te kijken.

Jongeren weten hun weg wel te vinden op internet als het gaat om muziek en films. Musea zien sociale netwerksites als een prachtig middel zien om aan te sluiten bij de jongere doelgroepen. Onder tieners is echter weinig animo voor bijvoorbeeld virtuele rondleidingen en geluidsfragmenten op culturele websites.
Het benaderen van de tieners via sociale netwerksites lijkt weinig kans van slagen
te hebben. Tieners zitten op sociale netwerksites niet te wachten op culturele instellingen.

Online en offline hangen samen

Tieners die online cultureel actiever zijn, behoren ook in de fysieke wereld vaker tot cultuurbezoekers. Ouders spelen hierin een belangrijke rol.
Op scholen is ICT in zeer beperkte mate geintegreerd in de kunstvakken. Tieners hebben thuis vrijwel altijd toegang tot het internet. Op school is dit maar in zeer beperkte mate. Hierdoor heeft dit ook maar zeer beperkte invloed op de online cultuurparticipatie van jongeren.

Onderzoek in 2008

Het onderzoek onder jongeren is gedaan in 2008. De onderzoekers schatten in dat het mediagebruik inmiddels een beetje is veranderd. In 2008 zat iedereen op Hyves, terwijl veel jongeren nu ook op Facebook zitten.

Meer lezen? Het onderzoeksrapport van het SCP is te downloaden.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s