Horecaondernemer, Zorg voor check-ins!

De omzet in de horeca blijft terug lopen, blijkt uit cijfers van vorige week maandag. Social media zijn dé oplossing om mensen weer aan je café of restaurant te binden. Toch gebruiken veel horecaondernemers de mogelijkheden van sociale media nog niet. 38 procent van de horecabedrijven onderneemt geen enkel zakelijk social media-initiatief, blijkt uit Horecava-onderzoek onder 650 horecaondernemers. Een mooie ‘social media tool’ zijn de Location Based Services of Geosociale netwerken. Voor horecagelegenheden en winkels zijn Locatie gebaseerde diensten een interessante kans. Ze kunnen worden ingezet voor loyaliteit en om (trouwe) klanten te belonen.

Wat zijn Location Based Services?

Foursquare is een locatiegebaseerde variant op Twitter. De locatie van de gebruiker wordt gecombineerd met een eigen berichtje of foto van de gebruiker; user generated content. Gebruikers van Foursquare loggen met hun mobiele telefoon in op de locatie waar zij zijn. Via GPS wordt de locatie van de gebruiker bepaald. Alle locaties in de omgeving worden getoond en zo nodig kan de gebruiker zelf een locatie toevoegen. Vervolgens kan hij inchecken bij een locatie, bijvoorbeeld een café of restaurant.

Beloon je bezoekers

Foursquare maakt gebruik van een spelelement. Wanneer iemand incheckt op een locatie worden punten verdiend. Hoe vaker een gebruiker de locatie bezoekt, des te meer punten hij voor die locatie krijgt. De gebruiker die de meeste punten voor een locatie heeft kan zelfs ‘mayor’(burgemeester) worden. Ook kunnen speciale badges worden verzameld. Door het spelelement van Foursquare gaan gebruikers daardoor vaker naar dezelfde locatie. Horecaondernemers kunnen hier gebruik van maken. Het belonen van vaste klanten is natuurlijk een echte klantentrekker. Een gratis eerste drankje voor de burgemeester of 10 procent korting voor de tweede keer dat een gebruiker incheckt. Er is van alles mogelijk. De creativiteit van de ondernemer is wél een belangrijke factor.

Inzicht in je klanten

Alles via het web is meetbaar. De horecaondernemer verkrijgt via diensten als Foursquare veel waardevolle informatie over de klanten. Wie zijn mijn vaste gasten? Wie waren er gisteravond en hoe lang bleven ze? Waar komen ze vandaan en waar gaan ze naartoe? Dat is allemaal waardevolle informatie.

Beloning

Locatie gebaseerde diensten als Foursquare zijn het moderne alternatief op de AH Bonuskaart of de spaarkaart. Je kunt hier onderscheidt maken tussen directe beloningen (Bonuskaart) of een uitgestelde beloning (Spaarkaart).

Voorbeelden directe beloning

Domino’s UK zet Foursquare in om meer afhalers naar de filialen te krijgen. Naast verhoging van de omzet, is deze actie ook gericht op het verlagen van de bezorgkosten. Dit doet Domino’s door Mayors die een filiaal bezoeken wekelijks met een gratis pizza te belonen. Daarnaast krijgen alle bezoekers die via Foursquare in een filiaal inchecken bij besteding vanaf €11 een gratis bijgerecht. En met succes, Domino’s UK zorgde met deze actie voor een inkomstengroei van 29 procent. Bakkerij Butter Lane zag zijn omzet duidelijk stijgen nadat ze de eerste 10 mensen die inchecken een gratis cupcake gaven. Sinds de buzz op Foursquare kwamen er nieuwe klanten bij die het weggeven van de 10 cupcakes per dag gemakkelijk terugverdienen.

Voorbeelden uitgestelde beloning

Selexyz organiseerde een actie op Foursquare waarbij gebruikers bij de 10e maal inchecken een gratis bestseller kregen. Bij het Van Gogh Museum krijgt de mayor een gratis kopje koffie op vrijdagavond. Op de website 4squareoffers.com kun je opzoek gaan naar voorbeelden in je eigen omgeving.

Alternatieven

Naast Foursquare zijn er nog een aantal andere soortgelijke diensten. Feest.je is het Nederlandse antwoord op Foursquare. Net als bij Foursquare is het de bedoeling dat gebruikers inchecken op locatie; spots. Gebruikers die inchecken worden door feest.je beloond met virtuele medailles. De meest loyale bezoeker van een locatie wordt gekroond tot koning(in) van die spot. Eerder op dit blog schreef ik al over Facebook Places. Deze dienst, die nauw samenwerkt met Foursquare, is momenteel alleen te gebruiken in de Verenigde Staten. Binnenkort wordt de stap naar Europa verwacht. 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s