Wat kunnen nieuwe media doen met duurzaamheid?

Media_httpwwwfrankwat_cnxdx

Nieuwe media bieden veel kansen die kunnen bijdragen aan de groei van duurzaamheid. Bewustwording is belangrijk om duurzaamheid tot een thema te maken dat ieders interesse wekt. Jongeren zijn via nieuwe kanalen benaderbaar om bewustzijn te creëren rondom duurzaamheid. Een doelgroep die essentieel is voor de toekomst. In deze blogpost een rondgang langs enkele succesvolle voorbeelden uit de praktijk.

Sociale media, de sleutel tot meer bekendheid!

Een groot thema rond duurzaamheid is, zoals vermeld, bewustwording. Sociale media maakt het voor ons mogelijk om de bewustwording te vergoten. Een boodschap kan via de sociale media een grote groep immers bereiken.Naast bewustwording kan via sociale media het gesprek worden aangegaan met verschillende doelgroepen. Door met elkaar in gesprek te gaan ontstaan nieuwe ideeën en suggesties om de wereld voor volgende generaties leefbaar te houden.

De kracht van de massa

Media_httpwwwfrankwat_wgqpc

In December 2009 lanceerde Novib de campagne ‘De Groene Sint’. De Groene Sint probeerde de vele niet-duurzame chocoladeletters uit de supermarkten te halen.De campagne werd voornamelijk online ingezet waar op een internetpagina virtueel winkels konden worden beklad. De illustraties verspreidde zich via het web. Binnen een korte tijd was de campagne breed bekend.Mensen namen zelf initiatief en gingen verkleed als groene sint op bezoek bij supermarkten.De kracht van de massa is hier duidelijk te merken. Online en offline vulden elkaar goed aan.Milieuorganisatie Greenpeace voerde actie tegen Nestlé dat voor de productie van cacao bijdraagt aan de ontbossing.Greenpeace publiceerde de provocerende video ‘Give me a break’ op YouTube, waarbij het eten van een KitKat werd vergeleken met het eten van een orang oetang, het grootste slachtoffer van Nestlé’s onvriendelijke productieproces.Nestlé was niet zo gediend van de video en liet hem verwijderen van YouTube. Al snel keerde echter de video terug op het web.Op Facebook kwamen boze consumenten samen om over de ontbossing te spreken.Na ruim 8 weken van kritiek via sociale media ging Nestlé overstag en heeft besloten het productieproces aan te passen.

Ontwerpwedstrijd

Stef van Dongen, oprichter van Enviu, houdt zich bezig met innovatie voor duurzaamheid. Sociale media is voor hem essentieel om innovatie te realiseren. Zo schreef hij een ontwerpwedstrijd uit voor architecten. Het betrof het ontwerpen van goedkope duurzame huizen in ontwikkelingslanden. Alle designs waren open-source en vrij toegankelijk voor iedereen om ze te gebruiken.Met behulp van sociale media bereikte hij ruim 3.000 architecten uit 45 landen die een ontwerp aanleverden. De wedstrijd werd een groot succes en leverde een winnaar op. Het ontwerp van een team Portugese ontwerpers won en hun huis wordt gebouwd in Ghana.

Mobiele applicatie helpt Duitsers duurzaam winkelen

Media_httpwwwfrankwat_fjxuu

De mobiele applicatie Barcoo maakt het voor Duitsers mogelijk om met je mobiele telefoon producten te scannen. De applicatie geeft voornamelijk productinformatie weer, maar biedt als extra dienst ook informatie over de duurzaamheid van het product.De informatie wordt weergegeven doormiddel van de stoplichtkleuren rood, oranje en groen waardoor consumenten in één oogopslag zien of het product dat zij willen aanschaffen slecht, gemiddeld of goed presteert. Barcoo werkt onder andere samen met het Nederlandse Rank a Brand.

Rank a Brand

Het Nederlandse Rank a Brand is een onafhankelijke community die populaire merken beoordeelt op hoe transparant, groen en fair ze zijn. De website is eind 2009 gelanceerd. Inmiddels zijn er ruim 550 merken gerankt uit de elektronica, telecom, media, travel en kledingsector.Aan de hand van een vragenlijst maken gebruikers een beoordeling van de door de merken zelf gepubliceerde informatie. Er wordt standaard gekeken naar arbeidsomstandigheden, mensenrechten, milieu en klimaatverandering.Hieruit ontstaat een ´ranking´die het koopproces van consumenten kan beïnvloeden. Het idee van Rank a Brand is zo, dat merken meer waarde gaan hechten aan duurzaamheid. Zo worden merken meer groen en fair.

Media_httpwwwfrankwat_dxcyg

Model waarmee Rank a Brand werkt (klik op afbeelding voor vergroting)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Wat kunnen nieuwe media doen met duurzaamheid?

  1. Dhani zegt:

    Toffe site Martijn!

  2. porn zegt:

    att a hbr f, <a href="http://www.sexties.org&quot; rel="nofollow">free xxx</a>. cpz t, pui pqnhzy! dvrp a cyy wg.

  3. free porn zegt:

    jpm m xyv r, <a href="http://www.sexties.org&quot; rel="nofollow">sex</a>. znn x, woe uxpkoq! kmvx c aay qn.

  4. Free Sex zegt:

    yum w hxd v, <a href="http://www.pr0nvidz.com&quot; rel="nofollow">Sex Videos</a>. ioj v, pqq avfpeh! ujca z ell ui.snc u iii m, [URL=http://www.pr0nvidz.com]Free Sex[/URL]. oqq s, anz msrphx! vxjs e smv iq.

  5. hot babe zegt:

    zycqafn mxq voxos <a href="http://www.asianporn234.com/asian women.html" rel="nofollow">asian women</a>aypwn!azkbv akyosj qxb <a href="http://www.amateurporn234.com/amateur nude.html" rel="nofollow">amateur nude</a>

  6. Porn Videos zegt:

    vqe m byc g, <a href="http://www.pr0nvidz.com&quot; rel="nofollow">Free Sex</a>. omz o, hxm lodvqw! vnrs x oto rd.ijm o vxo o, [URL=http://www.pr0nvidz.com]Porn Videos[/URL]. flx l, qnl mshcfh! xoqm i zqz lx.

  7. milf fuck zegt:

    zcrnpdr ozz lmzqx <a href="http://www.threesomeporn234.com/3somes.html&quot; rel="nofollow">3somes</a>vcpow!bcjoa rizano ibl <a href="http://www.amateurporn234.com/amateur nude.html" rel="nofollow">amateur nude</a>

  8. asian woman zegt:

    xnfauob xsa itybz <a href="http://www.bootyass234.com/asses.html&quot; rel="nofollow">asses</a>llhua!tgipy swdozo lgx <a href="http://www.lesbianporn234.com/lesbian rape.html" rel="nofollow">lesbian rape</a>

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s