Online actievoeren: Klikken voor een betere wereld

In het Algemeen Dagblad vandaag een artikel over het online actievoeren. De moderne activist laat zich immers ook online van zich horen en verzamelt zo duizende aanhangers.

Media_httpwwwmartijnb_ovyvd

We kennen allemaal wel de actie van Oxfam Novib uit December 2009. ‘De Groene Sint’ probeerde de vele niet-duurzame chocoladeletters  uit de supermarkten te halen.De campagne werd voornamelijk online ingezet waar op een internetpagina virtueel winkels konden worden beklad. De illustraties verspreidde zich via het web. Binnen een korte tijd was de campagne breed bekend.Mensen namen zelf initiatief en gingen verkleed als groene sint verkleed op bezoek bij supermarkten.De kracht van de massa is hier duidelijk te merken. Online en offline vullen elkaar goed aan.Tijs van den Broek en David Langley van onderzoeksinstituut TNO onderzoeken de invloed van sociale media.”De massa is waardevol voor het zichtbaar maken van je achterban, denk aan het verzamelen van handtekeningen”, zegt Langley.Van den Broek: “Daarnaast is er binnen een grote groep altijd een klein gezelschap dat méér wil doen dan online steun betuigen”.Van den Broek en Langley stelde naar aanleiding van hun onderzoek vier punten op die essentieel zijn voor het succesvol slagen van een online-actie.

1. Maak het makkelijk en leuk
Hoe makkelijker het is om aan een actie deel te nemen, hoe meer mensen dit zullen doen.
Waneer het ook nog leuk is, heeft dit een versterkend effect.

2. Geef deelnemers de kans zichzelf te etaleren
Deelnemers willen laten zien dat ze iets steunen. Geef ze die kans en maak het mogelijk de actie door te sturen en anderen uit te nodigen.

3. Laat als initiatiefnemer zien wat je met de steun doet
Om hulp roepen en vervolgens niet laten wetemn wat je hebt gedaan met alle uitgestoken handen, is vragen om een vroege
dood van je online-actie.
Bericht over ontwikkelingen en laat daarmee zien waarom het zin heeft mee te doen.

4. Geef deelnemers de mogelijkheid met elkaar te communiceren
Goede bedoelingen krijgen een vervolg wanneer betrokkenen hierover kunnen praten.
Zorg dat je niet alles alleen doet en open staat voor nieuwe inzichten en suggesties.

Naar: Algemeen Dagblad Zaterdag 24 Juli 2010

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s