Is het dan nu tijd voor mCommerce?

OMI², platform voor mobiele professionals, deed onderzoek naar mobiel betalen en mCommerce.De laatste jaren is het aantal diensten op mobiel internet fors toegenomen. Er gaat haast geen dag voorbij zonder lancering van nieuwe mobiele proposities. Niettemin  worden de hoge verwachtingen van mCommerce, de mobiel als verkoopkanaal, nog niet waargemaakt. Zo´n 10 miljoen Nederlanders kochten al minstens één keer online en de frequentie neemt ook toe. Het is logisch om dit succes door te trekken naar het mobiele kanaal. Bij nadere beschouwing blijkt dat het achterblijvende aanbod van mobiele winkels mede komt door de beperkte mogelijkheden om mobiel te betaleneCommerce versus mCommerceOnline via de PC en online via mobiel vertonen veel overeenkomsten als we kijken naar de ontwikkeling ervan. Het is zelfs opvallend hoe sterk de parallellen zijn in de ontwikkeling van beide varianten. Internet via de PC heeft geleid tot eCommerce. Via mobiel kan dit leiden tot mCommerce. Zo was de toegang van internet op de PC in het begin niet gemakkelijk. Ook was dit in het beginstadium bij mobiel het geval. De kosten van mobiel internet waren hoog, net als bij internet op de PC. Nu spreken we van flatfree abonnementen bij beiden online mogelijkheden.Het aantal gebruikers van internet op de PC is de loop der jaren fors gegroeid. Ook bij mobiel internet neemt het aantal gebruikers gestaag toe.De overeenkomsten in de ontwikkeling laat zien dat er voor mCommerce een mooie kans is. De aanname dat binnen afzienbare tijd een flink deel van de online bestellingen via mobiel gedaan worden, is dus niet vergezocht. Het ligt zelfs nogal voor de hand. Toch zijn er nog wel een aantal redeneren waarom mCommerce nog niet doorgebroken is.

  • Er is duidelijk (nog) minder massa op mobiel internet dan op gewoon internet. Ook met al het gebruik van applicaties erbij is mobiel nog steeds fors kleiner.
  • De mobiele gebruiker moet bereikt worden in een gefragmenteerde wereld met verschillende toestellen, besturingssystemen, browsers, appstores, etc.
  • Er is onzekerheid of mensen via hun mobiel willen kopen.
  • Een aankoop snel, makkelijk en betrouwbaar betalen via de mobiele telefoon is voor mobiel online nog niet zo goed geregeld als voor PC online.

De visie van retailersOMI² voerde gesprekken met verschillende bekende, online succesvolle, partijen, te weten bol.com, Eredivisie Live, HEMA, Lotto, Pathé, en wehkamp.nl. Online betalen is voor al deze partijen relevant geworden. Uit de gesprekken bleek dat bedrijven die fysieke producten aanbieden de voorkeur geven aan een mobiele website, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Pathé die een applicatie als een proeftuin ziet voor de mobiele markt.Dat de belangrijkste en bestgewaardeerde betaaloplossing van internet, iDEAL, op dit moment niet echt geschikt is voor mobiele betalingen, wordt betreurd. Er is breed behoefte aan een ‘iDEAL Mobiel’. Omdat deze nu niet beschikbaar is, kiezen retailers voor andere oplossingen. Zo is in sommige mobiele winkels de traditionele acceptgiro de enige betaaloptie. Het risico hiervan is dat door de beperking in betalingsmogelijkheden het kopen via de mobiel niet aansluit bij het verwachtingspatroon van de gebruiker.Het vooralsnog ontbreken van een ‘iDEAL Mobiel’ biedt in combinatie met de grote behoefte aan oplossingen bij de retailers kansen voor partijen met nieuwe mobiele betaaloplossingen. Uit de gesprekken met de partijen bleek dat er al nieuwe initiatieven ontstaan om aan de mobiele betaalbehoefte tegemoet te komen.Wat ziet OMI2 voor de toekomst?OMI²  verwacht dat gebruiksvriendelijke en veilige mobiele betaalmethoden de verkopen via mobiel een extra stimulans zullen geven. Consumenten zullen sneller de mobiele telefoon gebruiken voor aankopen en ook retailers zullen sneller de overstap maken naar mobiel. De echte voorlopers in de markt laten zich door het ontbreken van een goede mobiele betaalmethode echter niet weerhouden om hun verkoopkanalen met mobiel uit te breiden en nu al ervaring op te doen met dit nieuwe kanaal.Uit: Whitepaper Mobiel als verkoopkanaal – OMI²

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s